Uwagi, gwarancja i serwis.

Uwagi

*radeony mają czasami problemy z właściwym przełączaniem na dedykowaną kartę grafiki, winne są sterowniki, ale amd wciąż na tym pracuje i cały czas poprawia, tutaj warto instalować sterowniki ze strony producenta laptopa, a nie amd, ale nie za Oczywiście najpierw instalujemy sterowniki do zintegrowanej karty intela, a potem dedykowanej. Warto skorzystać ze sterowników od leshcata.
*delle od razu należy sprawdzić przy z sprzedawcy czy nie słychać na podłączonym zasilaczu metalicznego dźwięku w tle/pisku, jeżeli występuję to od razu zwrócić sprzęt i wymienić na nowy wolny(przy zakupie przez internet ma się na to 14 dni od wad, absolutnie nie serwis bądź naprawa, bo oni tego nie potrafią naprawić, nie zawsze to występuje, ale się czasami zdarza, więc trzeba mieć to na uwadze, bo sam Dell od tego umywa ręce. Jeżeli chcesz dokładnie dowiedzieć sie jak. Problem z ewentualnym wybudzaniem na windows 8.1 z radeonami to wina sterowników od amd, należy zainstalować te, które znajdują się na stronie della.to wygląda to warto wpisać "dell coil whine" na youtube
*warto też sprawdzić podobne oferty na allegro, nawet tam u samego x-komu, bo czasami mają tam taniej, skapiec, ceneo itd.
*recenzji laptopów najlepiej szukać na http://www.notebookcheck.net/ nawet jeżeli jej tam nie będzie to wyszukiwarka wyświetla też podobne na innych portalach, jeżeli taką się znajdzie na tym portalu to warto zobaczyć czy na polskiej wersji serwisu już jej nie przetłumaczyli. Same laptopy tam najczęściej testują Amerykanie lub Niemcy
*opinii o laptopach/danym modelu warto szukać na http://forum.notebookreview.com/ lub http://nhl.pl
*acer produkuje lepsze laptopy niż kiedyś i niczym się nie odróżniają obecnie od konkurencji
*przeważnie bardziej się opłaca dokupić drugą 4GB bądź 8GB kość na własną rękę niż wybierać konfigurację z większą ilością, ale warto przeglądać, bo czasami pomiędzy 4, a 8GB jest tylko 100 zł różnicy
*spis laptopów z lepszymi jakościowo matrycami klik oraz test/zestawienie obecnie dostępnych: klik
*jaka matryca, matowa czy błyszcząca? - raz, dwa
*mam starszy laptop, w nim jest fatalna matryca, a nie mam pieniędzy na nowy czy świetny monitor, co robić? Jeżeli w swoim laptopie masz ledową matrycę, a nie chcesz się za dużo bawić to wystarczy zakupić matrycę AUO V4 lub V7, pomimo, że jest tnka to świetnie odwzorowuje kolory, ma 95% pokrycia kolorów RGB.
*z uwagi, że x-kom lubi czasami kombinować w konfiguracji czy też zdarzały się przypadki sprzedaży zwrotów jako nowe to najbezpieczniej jest prosić o nowy laptop w zaplombowanym pudełku

Kody rabatowe w sklepie X-kom:
EXPLOZJA
EXPLOZJA1
forum PCLabforum X-KOM.PL
forum Pececik
forum CDAction


Oprogramowanie CAD:

Wypadałoby się zorientować co głównie wykorzystuje twój program, przeważnie są tak napisane, że korzystają z 1 bądź 2 wątków zaś jeżeli ma wykonać macierzowe obliczenia to przerzuca je dedykowaną kartę, więc jeżeli twoje programy wykorzystują:

- głownie biblioteki Direct3D to lepiej wybrać tańsze cywilne karty zamiast profesjonalnych z uwagi na sporo niższą cenę np. produkty Autodesku - Inventor, Maya
- OpenGL - programy w których będzie wyraźna różnica na rzecz profesjonalnych kart z podziałem
a) OpenCL - wybierz laptop z AMD FirePro NX Unigraphics
b) CUDA - wybierz laptop z Nvidia Quadro np. Catia, SolidWorks(zwykłe radeon spisują się lepiej od odpowiedników nvidii, ale najnowsze quadro już są wydajniejsze od firepro), Creo




Lepiej jest brać laptopy w wyposażone w quadra oparte o  maxwelle(tj. m1000m, m2000m, m3000m, m4000m, m5000m), który zastępując stare wersje na keplerach są od nich wyraźnie wydajniejsze, niech za przykład posłuży Catia, w której m3000m czyli jeden z niższych układów dostępnych wśród nowych 17 calowych laptopów opartych o skylaki wydaje się być wydajniejszy od topowego keplera k5100m.

Powinno się mieć 8GB ramu, ale 16GB ramu też nie zaszkodzi, swoją drogą taki Inventor niczym chrome jest w stanie zjeść każdą ilość ramu, a i tak będzie ścinać.

Autocad, Archicad do rysunków 2D i niezbyt skomplikowanych projektów, bo do tego są głównie wykorzystywane nie mają jakichś specjalnie dużych wymagań, oczywiście jak ktoś się postara to i 4GB vram karty może być za mało dla tego pierwszego, ale to bardzo rzadkie przypadki.

Rhino ma wsparcie akceleracji, lepiej i mniej problematyczne są karty nvidii wyposażone w rdzenie cuda i tutaj nie warto przepłacać za quadro.

SketchUp dla niektóry wtyczek również tak jak rhino.


Zdaję sobie jednak sprawę z ograniczonego budżetu wielu osób i studentów dla których nawet outlety za 6-8k to jednak wciąż bardzo drogie komputery, nie mówiąc już o nowych za kilkanaście tysięcy. Pewnych kompromisem byłyby laptopy z normalnym dwurdzeniowym bądź czterordzeniowym procesorem, a niskonapięciowcem oraz kartą średniej klasy tj. 950 na ddr5, 860m, 960m, najtańszym przedstawicielem byłby y700-15 za 3470 zł, ale niestety posiadający błyszczący matrycę i mający obudowę w stylu gamingowym z którą nie każdy chciałby się gdzieś pokazać w bardziej profesjonalnym środowisku.


Gwarancja i serwis

Acer - 24 miesiące na konsumenta i  dla firm, serwis w Czechach/Wrocławiu.

Apple - 12 miesięcy międzynarodowej gwarancji, warto ją rozszerzyć o kolejne 2 lata przy pomocy nietaniego applecare(można kupić zagranicą, gdzie jest taniej)
w przypadku używek warto pytać o numer seryjny:
https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

Asus - 2 lata bez podziału, w 2 lub 1 rok gwarancji międzynarodowej w zależności od modelu, jeżeli nie mamy rachunku to gwarancja biegnie od daty produkcji laptopa, ale polski oddział koniecznie wymaga posiadania rachunku. Polski serwis Asusa nie ma dobrych opinii nierzadko starają się wyłudzić pieniądze na odpłatną naprawę.

Fujitsu - 12 miesięcy, 24 lub 36 miesięcy - kwestia serii.

HP seria Pavilion, Envy czy G i inne multimedialne - 12, 24 miesiące bez podziału.
HP serie biznesowe: probook, elitebook, zbook od 12 do 36 miesięcy - kwestia serii, gwarancja na laptopa, a nie na osobę, wystarczy numer seryjny

Przy gwarancji 12 miesięcznej laptopów z serii biznesowej HP gdy kupuje osoba fizyczna możemy przedłużyć bezpłatnie gwarancję do 2 lat tj. przy zakupie laptopa dostaje się formularz rejestracyjny, po jego wypełnieniu i przesłaniu na adres email podany na nim otrzymuje się dodatkowy rok gwarancji od HP. HP pocztą przesyła dokumenty potwierdzające gratis:_
"Prosimy o wypełnienie niniejszego formularza, a następnie przesłanie na numer faksu (22) 565-76-00 lub na adres cp_2y@hp.com wraz z kopią dowodu zakupu (faktura VAT) oraz kopią pierwszej strony prawidłowo wypełnionej gwarancji, nie później niż w ciągu 14 dni od daty zakupu. Przesłanie formularza jest warunkiem wzięcia udziału w promocji"

w przypadku używek warto pytać o service number dla probooków i elitebooków
Długość i rodzaj gwarancji - klik lub klik lub klik 
Oryginalna konfiguracja sprzętowa - klik

Gwarancja on-site/off-site jest ważna na podstawie numeru seryjnego laptopa, nie trzeba nic przepisywać czy też okazywać rachunku.

Dell - dwa lub trzy lata gwarancji, gwarancja nbd liczona jest o daty wyprodukowania laptopa, a nie sprzedaży, 12 miesięczną gwarancje mają najczęściej outlety czy refurby sprowadzone z USA lub UK, refurby precisionów mają tak samo długą gwarancje jak zwykłe modele z tym, że
nigdy nie zostaną wymienione na nowe, naprawa odbywała się aż do skutku nawet jeżeli będzie miała zostać sama obudowa. Dell wymieniany jest na nowy jedynie w kraju zakupu.
w przypadku używek warto pytać o service tag i sprawdzić gwarancję tutaj: klik
historię napraw gwarancyjnych: klik

Wiele laptopów ma gwarancję NBD(dla konsumenckich np. xpsa jest to odpowiednik DND), ale jest też zwykły CAR, który jest rodzajem D2D(od drzwi do drzwi).

outlet - jest to np. sprzęt pochodzący z anulowanego zamówienia lub ze zwrotu towaru; najczęściej sprzęt fabrycznie nowy z pełną gwarancją; rzadziej ze śladami użytkowania i ograniczoną gwarancją; produkty drugiego gatunku; np. źle spasowana/odlana obudowa, rysy itp. w Polsce mają też tendencję do nazywania w ten sposób refurbów

refabrykowany/refurbished/odnawiany - zgodnie z pojęciem ze słownika; sprzęt odnowiony (np. po serwisowy, powystawowy lub pochodzący ze zwrotu) objęty gwarancją ale jej warunki najczęściej są inne niż w przypadku sprzętu fabrycznie nowego. Nie każdą gwarancję nbd da się przepisać na siebie(trzeba znać dane obecnego właściciela, przepisać można telefonicznie), przy outletach z UK teoretycznie nie trzeba przepisywać gwarancji.

Lenovo Ideapad - 12 miesięcy na firmę - 24 miesiące na osobę fizyczną, lenovo teoretycznie też obecnie nie popiera grzebania wewnątrz, nawet w celu dołożenia ramu czy wyjęcia dysku i ma tendencję do anulowania/odmawiania naprawy gwarancyjnej(thinkpadów i serii biznesowych to nie dotyczy).

Ideapady są serwisowe przez Mediona w Niemczech, który ma do 15 dni roboczych na naprawę, jeżeli nie mają części i trzeba na którąś poczekać to ciebie o tym poinformują no, ale wiadomo, że wtedy naprawa gwarancyjna potrwa dłużej. Do tego należy dodać czas wysyłki w obie strony. Jeżeli zajmujesz się tym sam to paczka do Niemiec idzie pocztą polską, a do samego serwisu po przekroczeniu granicy trafia w ręce DHLu, jeżeli sprzedawca to najczęściej kurierem. Naprawione laptopy odsyłają partiami, DHLem. Przeważnie cała procedura zamyka się w 3-4 tygodniach. Serwis nie zbiera dobrych recenzji.

Lenovo Thinkpad - 12, 24, 36 miesięcy, serwisowane w Polsce
warto pytać w przypadku używek o service number i machine type (dla thinkpadów)
http://support.lenovo.com/us/en/warrantylookup - gwarancja
http://support.lenovo.com/pl/pl/products/search - machine type by sprawdzić co jest w środku
Czasami lenovo może zażądać rachunku/faktury zakupu latptopa w razie naprawy gwarancyjnej, nie patrzą przychylnie na odsprzedaż laptopa, a co za tym drugiego właściciela, choć teoretycznie gwarancja jest na laptopa, a nie na osobę, ale z tym bywa różnie - "Przed udzieleniem wsparcia Lenovo zastrzega sobie prawo do weryfikacji dokumentów poświadczających nabycie prawa własności sprzętu w kraju, z którego pochodzi dana jednostka oraz umożliwiających ustalenie przeznaczenia w jakim została zakupiona."

MSI - dwa lata bez podziału.

Samsung - dwa lata bez podziału.

Sony - gwarancja 2 lata bez podziału.

Toshiba - 12 lub 24 lub 36 miesięcy - bez podziału, serwis zwykłych laptopów kiepski.

więcej na temat używek outletów, refabykowanych, końcówek serii itd.:
http://www.nhl.pl/index.php?showtopic=72685


Ostatnia aktualizacja 01.11.2015

Komentarze

  1. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz